piątek, 10 listopada 2017

Trychologia - sesja iCATA na 36. kongresie LNE

36 Kongres LNE - sesja trychologiczna i moje wrażenia


Wyjazd na kongres zaszczepiła we mnie Sylwia - moja kosmetolog. Już prawie miesiąc temu pokazywała mi program sesji trychologicznej i muszę przyznać, że od razu mnie tym zaciekawiła. Myślałam, że pojedziemy razem, prawie wszystko dograne... a ona chora! No i pojechałam sama!
Punkt 5:14 ruszyło moje Pendolino z Wrocławia, o 6:50 przesiadłam się w Częstochowie i już przed 9 wysiadłam w Krakowie. Bardzo szybko udało mi się też znaleźć bezpłatny autobus dowożący do EXPO Kraków na wydarzenie. Przed 10 już się zgłosiłam, dostałam plakietkę i popędziłam na poszukiwania mojej sali - Budapeszt.


Sesja trychologiczna


Otwarcie nastąpiło o godzinie 10:20 i w klimat trychologii wprowadziła wszystkich pani Kinga Estera Jach-Skrzypczak wg LNE „Prekursorka trychologii i trychoterapii w Polsce, diagnosta obrazowy, technik trychologii analitycznej, asystent medyczny chirurgii odtwórczej włosów, prezes ICATA, wykładowca Studium TCE, Collegium Cosmeticum, autorka publikacji naukowych, ceniony szkoleniowiec”. Widać, że pani Kinga mocno działa w środowisku, ma pasję do tego co robi i wprowadza innowacje.
Po krótce powiedziała o misji iCATA i zrzeszaniu zarówno lekarzy jak kosmetologów i trychologów. Na trychologię składają się dwie uzupełniające się dziedziny - kliniczna i estetyczna. Dodatkowo stowarzyszenie chce podnosić świadomość fryzjerów odnośnie chorób skóry głowy i włosów, co zwiększyłoby znacznie wiedzę społeczeństwa i poprawiło statystyki wyleczonych.
W dzisiejszych prezentacjach największy nacisk postawiono na współpracę lekarza (medycyny estetycznej lub dermatologa) i trychologa - kosmetologa lub osoby z zawodem kierunkowym. Ja też zatem to podkreślę - problemy z włosami i skórą głowy bardzo często mają podłoże wewnętrzne, dlatego w ostatnim poście o wypadaniu wspomniałam o zestawie niezbędnych badań. Cała gospodarka hormonalna, odżywianie + wchłanianie i transport tych substancji, wpływają na skórę i włosy, a jedyną osobą mającą kompetencje w zlecaniu i interpretowaniu badań jest lekarz.
Po moich ostatnich doświadczeniach, opisanych zresztą już kilka postów temu, możecie stwierdzić jak bardzo się z tym stwierdzeniem zgadzam 😅 Nie chodzi mi oczywiście o przepisywanie suplementacji czy wdrażanie hormonów, tylko podstawowy pakiet badań, który rozszerzamy o wit. D i ferrytynę, a dzięki któremu możemy na bieżąco kontrolować swoje zdrowie i ewentualne przyczyny utraty włosów.

Pierwszy pełnowymiarowy wykład był prowadzony przez panią dermatolog i panią kosmetolog, które ze sobą współpracują, tworząc klinikę dbania o włosy. Wyraźnie rozgraniczyły swoje obowiązki i zakres wykonywanych zabiegów. Zostało powiedziane o podstawowym wyposażeniu - jak myjka fryzjerska, które w gabinecie trychologicznym powinno się znaleźć. 
Oprócz tego, na wielu różnych przykładach zdjęć, zobaczyłam zmienioną przez konkretną jednostkę chorobową skórę głowy. Panie mają dużo praktyki i wielu pacjentów - nie tylko kobiety - duża dawka wiedzy! Niestety podstawowej ☹️ niewiele nieznanych mi kwestii zostało poruszonych. 

Wykład z lek. med. Haną najchętniej bym pominęła, ale przecież w końcu lekarz ma tak ważną funkcję, to napiszę! Zostało odczytanych kilka slajdów, tempo zawrotne, tematyka ściśle... zabiegowa. „Pani doktór” omówiła kilka mniej i bardziej inwazyjnych, porozwodziła, że powinni to wykonywać lekarze, jakie są wskazania, a jakie przeciwwskazania. Generalnie... odbębnione 😁. Udało jej się natomiast zachęcić mnie do zainteresowania się darsonwalizacją.

Materiały z konferencji trychologicznej - autor: Kinga Estera Jach-Skrzypczak

Pani Kinga przejęła pałeczkę i podpowiadała o opracowanej przez siebie metodzie karboksyterapii. Pokazała również ogólny schemat działania skóry i jasno wytłumaczyła co, jak i dlaczego.
Jako prezes iCATA - Międzynarodowego Stowarzyszenia Trychologii Klinicznej i Estetycznej wspomniała o peelingu trychologicznym, który współtworzyła - niebawem recenzja (może w ciągu 2 miesięcy) ❤️ bo ten właśnie peeling sobie kupiłam i to całe moje zakupy na targach 😂.
Na koniec została skwitowana przez panią doktor, że wgłębiła się za bardzo w szczegóły, wyniki badań i bla bla bla.

Ostatni przed przerwą był wykład pani dermatolog o wspomaganiu terapii zewnętrznej wewnętrzną. Fajne wskazanie efektów kuracji skojarzonej nawet na trwającym długo łysieniu. Dodatkowo sporo „zabiegowych szczegółów”. O plusach i minusach różnych terapii.

A od 15:00 druga część sesji - znowu zespół kosmetolog/trycholog i lekarz, tym razem państwo przyjechali ze Słupska. Opowiadali podobne rzeczy o współpracy i wzajemnym uzupełnianiu, pokazywali swoje przypadki, ale z kolei oboje zaznaczyli, że trycholog z badaniami kieruje cięższe i wymagające poważniejszego leczenia przypadki do dermatologa. „Przypadek? Nie sondze.” 😂

Po nich była jeszcze pani doktor chirurg dokonująca przeszczepów włosów, a także wszczepiania włosów syntetycznych. Zaznaczyła, że pielęgnacja takich syntetycznych jest o wiele bardziej wymagająca przez to, że cały czas pozostają one w jednym miejscu i sebum nie jest wypychane wraz z włosem z mieszka ku górze, tylko się tam gromadzi. Zaczopowane mieszki to okropny widok! Współpracujący z nią kosmetolodzy oczyszczają skórę przed zabiegiem, pielęgnują i doradzają po.

Ostatni wykład w sesji, na jakim byłam, to zaburzenia psychosomatyczne. Nasłuchałam się o wyrywaniu sobie włosów z różnych przyczyn. Palcami, pęsetą, do lustra, w samotności, odgryzaniu... podobno zdarzają się też przypadki odgryzania włosów komuś! Ja jestem w szoku. A ogólnie tym schorzeniem - trichotillomanią jest dotknięte prawie 5% społeczeństwa, choć mężczyźni łatwiej tuszują problem przez obcinanie włosów na bardzo krótko.

źródło: 36. konferencja LNE

Druga część, a w zasadzie ostatnie dwie prezentacje, były dla mnie najciekawsze, bo wnosiły najwięcej nowości. Co w zasadzie jest dla mnie dziwne - jako zwykła włosomaniaczka nie dowiedziałam  się prawie niczego - oprócz nazw leków, pełnego zestawu badań zlecanych przez trychologa i już szczegółowych wskazań dotyczących wykonywania zabiegów.
Nie było ani słowa o kosmetykach, ale o szkodliwości farbowania dla skóry głowy (brawo chociaż za to 😁, trzeba o tym mówić!).

Z targów nie skorzystałam - było mnóstwo urządzeń, akcesoriów i produktów do robienia paznokci, kosmetyków i kosmeceutyków. Wszechobecna Ziaja, trochę kolorówki. Mnóstwo ludzi! A wsród tego robienie paznokci, makijażu permanentnego, widziałam nawet pedicure i zabiegi na twarz.

Super było zobaczyć takie wydarzenie na własne oczy!
Dzięki takiej dawce wiedzy chcę napisać dla Was posta o najczęstszych chorobach skóry głowy, co Wy na to? Dawajcie znać i dziękuję, że jesteście! ❤️

P.S. Komentarz okołomedyczny - skoro dermatolog od razu przyznaje się, że 'nie ma czasu' dla pacjenta z chorobą skóry głowy, to jaka jest celowość pacjenta w wizytach u niego? Dermatolog często przepisuje jakąś niedziałającą maść/wcierkę i zbywa pacjenta. Trycholog poświęca się problemowi od początku do końca. Oczywiście polecam dermatologów z klinik trychologicznych, ale nie spodziewajcie się pomocy u praktykujących ogólnie. Dermatolog nie zna się na pielęgnacji, nie wie, ile czasu trzeba poświęcić na cokolwiek. Ja doświadczenia czerpię z przygód z twarzą, ale o tym w innym poście (niebawem!).

5 komentarzy:

  1. No niestety zawsze jest w kółko wałkowane to samo, a jak ktoś w tym siedzi to za dużo się i tak nie dowie EH :) Czekam na twarz bo to jest coś co zawsze chciałam spróbować, a zawsze mnie omijało jakoś :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do twarzy już się zbieram 4 tygodnie xD Spokojnie, nadrobię!
      Trądziku strzeż się!

      Usuń
  2. "Dermatolog nie zna się na pielęgnacji, nie wie, ile czasu trzeba poświęcić na cokolwiek." - nie uogólniałabym ;)
    Godzinę drogi od siebie masz dermatologa z krwi i kości, który rozwieje wszelkie wątpliwości.
    Ech - sory, ale ja nie cierpię uogólnień :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, tak samo jak 'trycholog nie powinien dobierać zlecać badań' - to też bez sensu :D
      Może kiedyś się wybiorę :D Dziękuję :)

      Usuń
    2. Się polecam na przyszłość :*

      Usuń

Pozostawiając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz akceptujesz Politykę Prywatności.

Chętnie odpowiem na każde pytanie!

Polecany post

Szampon - jaki wybrać i jak go dobrać

Kompendium o skórze głowy Skoro wiele z Was nie stosuje metody CG (i ja w pełni rozumiem wskazania, które to wymuszają), a wszelkie pro...