sobota, 19 sierpnia 2017

Proteiny - jak odbudować włosy

Hej!


Totalnie nie mogłam się zabrać za ten post!
Pewnie wiecie już, że moje włosy są niskoporowate i wszem i wobec rozgłaszam, że nie lubię się z proteinami. Cóż, pewnie jest to półprawda i postaram się cały temat przybliżyć właśnie tutaj. Zapraszam!

Szybka charakterystyka:
- proteiny to białka, dzielą się na mało- i wielkocząsteczkowe,
- inaczej wypełniacze - ok. 80% włosa to keratyna, im bardziej zniszczone włosy, tym większe ubytki keratyny,
- dzielimy je na zwierzęce i roślinne (wege). Dodatkowo w składach znajdziemy aminokwasy, które są najmniejsze, bo to one budują białka.
Bardzo ciężko stwierdzić czy włosom potrzeba protein, czy mają ich za dużo - najłatwiej analizując składy swojego szamponu i najczęściej używanych odżywek. Przeważnie włosy się puszą, są szorstkie, kołtuniące i te objawy niestety nie są jednoznaczne :( Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze: suchość/poziom nawilżenia, ewentualne strączkowanie i przyklap oraz matowość. Teraz uwaga:
- mat, suchość i wręcz kruchość włosów wskazuje na nadmiar protein, czyli tak zwane PRZEPROTEINOWANIE, a oklapnięte włosy u nasady i strączkowanie na niedobór.

Tutaj zwrócę się typowo do kręciołków - uważajcie na przeproteinowanie, od razu będzie na głowie szopa, suche siano, którego skręt zacznie zanikać. Szczególnie keratyna.
Jak wspomniałam wyżej - moje włosy nie lubią protein, ale tylko tych wielkocząsteczkowych. Po jednej masce złożonej z jogurtu naturalnego i żółtka jajka kurzego nałożonej na 20 minut pod czepek uzyskałam opisany właśnie efekt. Włosy totalnie nie współpracowały ze mną, ani trochę nie chciały się kręcić, a ten efekt utrzymywał się niemal dwa tygodnie przy myciu włosów co 2-3 dni (oczywiście z bad hair day nie robię zdjęć i nie pokażę Wam tego wprost, ale musicie mi uwierzyć na słowo).


Przykłady:
* wielkocząsteczkowe proteiny zwierzęce dostępne w każdej kuchni znajdziemy pod postacią produktów mlecznych oraz w jajku,

* roślinne proteiny uzyskuje się m.in. z kukurydzy, owsa, przenicy, soi, ryżu (corn -, oats -, wheat -, soy -, rice protein),

Szampon z proteinami roślinnymi
Skład: Aqua, Lauryl Glucoside, Cocamidopropyl Betaine, Coco-glucoside, Vitis Vinifera Seed Oil, Panthenol, Hydrolyzed Oats, Lactic Acid, Sodium Benzoate, Cyamopsis Tetragonoloba Gum, Lavandula Angustifolia Oil, Parfum.

* pozostałe zwierzęce proteiny: keratyna (keratin), elastyna (elastin/ elastin protein), jedwab (silk/ silk protein), serycyna (sericin), kolagen (collagen),

Emolientowo-proteinowa maska z silikonami
Skład: Aqua, Cetearyl Alcohol, Behenamidopropyl Dimethylamine, Cetrimonium Chloride, Isopropyl Palmitate, Hydrolyzed Keratin, Hydrolyzed Collagen, Arginine, Lactic Acid, Amodimethicone, Trideceth-10, Dimethiconol, Cyclopentasiloxane, Parfum, Sodium Benzoate, Phenoxyethanol, Potassium Sorbate, Benzoic Acid, Benzyl Alcohol, Hexyl Cinnamal, Benzyl Salicylate, Butylphenyl Methylpropional.

* aminokwasy: seryna (serine), arginina (arginine), l-cysteina (l-cystein), a także substancje opisane jako (- amino acid/-s),

* hydrolizowane proteiny, czyli białka rozbite na mniejsze w procesie hydrolizy: najczęściej keratyna, elastyna i jedwab (hydrolized keratin, hydrolized elastin i hydrolized silk), co jednak nie wyczerpuje tematu składników opisywanych po prostu jako hydrolized ... protein.

Lubiana wśród włosomaniaczek maska nawilżająca
Skład:  Aqua, Cetearyl Alcohol, Behenamidopropyl Dimethylamine, Panthenol, Lactic Acid, Triceteareth-4 Phosphate, Isopropyl Palmitate, Butyrospermum Parkii Butter*, Linum Usitatissimum Seed Extract*, Hydrolyzed Milk Protein,  Hydroxyethyl Cellulose, Disodium Edta, Glycerin*, Parfum, Sodium Benzoate, Phenoxyethanol, Potassium Sorbate, Ethylhexylglycerin, Coumarin.

Najbezpieczniej stosować proteiny w maskach, np. raz na tydzień lub nawet raz na miesiąc - wszystko w zależności od potrzeb włosów! Należy także uważać, żeby nie zostawiać mocno proteinowych odżywek na włosach bez spłukiwania.

Proteiny potrzebują humektantów, żeby pozostać we włosie, a razem potrzebują emolientów i tutaj cykl się zamyka. Równowaga PEH może zostać osiągnięta, a nasze włosy dopieszczone :)

13 komentarzy:

  1. Jak ja uwielbiam proteinki ☺ powiem Ci ze z początku pielegnacji mogłam ich używać nawet co mycie hehe. teraz co 2 3 wystarczy ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja takich prawdziwych kosmetycznych używam dopiero 2 razy w masce Anwen dla średnioporowatych i miałam w saszetce Agafii jeszcze, ale nie widziałam różnicy :)

      Usuń
  2. Ja czytam sobie jedną fajna książkę i okazało się że cały czas próbowałam moje suche włosy nawilżać i przynosiło to odwrotny efekt, z proteinami nie można przesadzać ale ich brak też nie jest wskazany ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście! Ale mówisz, że przy suchych włosach odczułaś brak protein? To ciekawe!

      Usuń
  3. Ja proteiny tak co 5 myć :) ale wtedy efekt super loczki jak z reklamy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wczoraj nakładałam proteinki i widać, że im tego brakowało :D Zastanawiam się czy następnym razem spróbować jajka.. trochę się cykam :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam takie pytanie, czy skoro proteiny potrzebują humektantów, żeby pozostać we włosie, to czy sens ma mycie P+E ? Czy w takim przypadku podczas danej kąpieli powinno być zastosowane P+H+E?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że ma sens! Jeśli Twoje włosy nie są suche na wiór, to proteiny znajdą jakiś sposób, żeby się połączyć :)

      Usuń
  6. A ja mam takie pytanie... Ponieważ używam kosmetyków tylko CF i jeszcze nie znalazłam nic dobrego proteinowego, a ten szampon jest ok - to jak miałabym go stosować przy metodzie OMO?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma tutaj dużo tych protein... jeśli szukasz jakiś cf to chyba najlepiej będzie postawić na roślinne w formie np. maski ze spiruliną :) szampon nie będzie dobrym źródłem protein. Niestety :(

      Usuń
  7. A moje włosy chyba nie lubia protein są suche i nie mam takiego skrętu jak powinien być

    OdpowiedzUsuń

Pozostawiając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz akceptujesz Politykę Prywatności.

Chętnie odpowiem na każde pytanie!

Polecany post

Szampon - jaki wybrać i jak go dobrać

Kompendium o skórze głowy Skoro wiele z Was nie stosuje metody CG (i ja w pełni rozumiem wskazania, które to wymuszają), a wszelkie pro...